יום רביעי, 9 בספטמבר 2020

מה עשו החבר'ה הצפתים במכבייה השנייה ?

המכביה השנייה נקראות גם "מכביית העלייה" ותכף נבין למה. השנייה התקיימה באפריל 1935, בצל עליית הנאצים בגרמניה ובצל ההגבלות הקשות שהטיל שלטון המנדט הבריטי על עליית יהודים לארץ ישראל.

ההתארגנות לקיומה החלה זמן קצר לפני פתיחתה, קופת "מכבי" היתה ריקה ולכן נערך מבצע איסוף תרומות ענקי מהארץ ומהעולם, שהצליח בזכות העובדה כי ראו בקיומה ערך חינוכי ולאומי ממדרגה ראשונה בנוסף לערך הספורטיבי.
למכביה הגיעו 1,350 ספורטאים ו1000 מלווים נציגים מ 28 ארצות, שהתחרו ב-18 מקצועות. ברגע האחרון אושרה הגעתה של המשלחת של יהודי גרמניה. לאירוע הגיעו גם הרבה אורחים וספורטאים מהארץ ומהעולם.
גם מהגליל ומצפת הגיעו נציגים למכביה חלקם היו חברי תנועת בית"ר, שראו עצמם כתגבורת ציונית הולמת.
בתמונה אנו רואים את הנציגים של תנועת בית"ר בצפת:
נושא הדגל בשורה העליונה מימין, הוא דניאל פרל, מפקד בבית"ר. במרכז השורה העליונה נראה מאיר מייברג (מיבר) לימים ראש עיריית צפת, משמאלו עומד נעים המאירי.
בקצה השמאלי של השורה, מחזיק את שולי הדגל, הנער נחום כוכב (שטרן) , ולידו עומד שמואל פרל לימים מפקד האצ"ל בעיר.
שאר המצולמים והמצולמות הלבושים לבן הם נציגי הגליל וצפת, חלקם אולי השתתפו בתחרויות. לצערי אינני מזהה
בשל פלגנות וויכוחים פוליטיים בציבור היהודי, (איך אפשר בלי..), על המשתתפים נאסר להשתתף בתהלוכות שנערכו ברחובות תל אביב בכל סוג של מדים או דגלי תנועות ומפלגות, למעט דגלי מכבי. כאשר הגיעו לתל אביב החליפו הבית"רים מצפת את מדיהם לבגדים לבנים כפי שדרשה הנהלת המכבייה.
למרות התנגדות ממשלת המנדט נערכה בתום המכביה ברחובות תל אביב, תהלוכה מרשימה של נציגי ארגונים, תנועות נוער וקבוצות שונות וביניהן הנציגות הגלילית שהתארגנה בצפת.
כמה מאות ממשתתפי המכביה, במיוחד מקרב המשלחות מבולגריה, גרמניה ופולין, ניצלו את ההזדמנות להישאר בארץ ישראל. המשלחת מפולין שכללה 70 ספורטאים נשארה כולה בארץ ישראל ולא היה מי שיחזיר את הדגל לוורשה. אפילו חברי תזמורת כלי הנשיפה מבולגריה, שהגיעו להשתתף בטקסי הפתיחה והנעילה, נשארו כולם, ובתום המכביה שלחו חזרה לבולגריה רק את כלי נגינתם....
ההישגים הספורטיבים של המכביה השנייה לא היו מרשימים, ההצלחה היתה בכניסתם של מאות צעירים יהודים לארץ, למרות ועל אף השלטון הבריטי. חלקם השתתפו בהקמת המדינה וחלקם בקידום הספורט בישראל. לזכותה של המכביה נזקפת הקמת בריכת השחייה האולימפית הראשונה בארץ, בבת גלים בחיפה שם התנהלו תחרויות השחייה.
המכביה השלישית נערכה בישראל רק בשנת 1950.
אולי מי מקוראי הפוסט או צאצאיהם נמנים עם העולים הבלתי ליגאליים שעלו ארצה במסגרת המכביה השנייה. מוזמנים לספר
      



חברי תנועת בית"ר בצפת מתכוננים למכביה בשורה העליונה: מחזיק הדגל דניאל פרל,  ראשון משמאל נחום שטרן (כוכב), לידו שמואל פרל, רביעי משמאל נעים המאירי, במרכז השורה מאיר מייברג (מיבר)


התאומים שמואל ודניאל פרל במכביה השנייה. 

עם משתתפי המכביה בתל אביב 
  פתיחת המכביה - ויקיפדיה 
                              פוסטר המכביה מעצב פרנק קראוס - ויקיפדיה

החבר'ה הצפתים יוצאים מצפת אל המכבייה השנייה 1935 בתמונה זיהיתי את שמואל פרל ונחום כוכב (שטרן).


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה