יום ראשון, 20 בספטמבר 2020

"אסכולת צפת" – האמנים הנעלמים של "היישוב הישן"

באדיבותה של נאוה לוין נינתו של יוסף צבי גייגר, אני מביאה מבחר מעבודותיו, של סבה , יוסף צבי גייגר, שיזכירו לרבים מהוותיקים שביננו, את האגרות לשנה החדשה וקישוטי הסוכה של פעם. בהכנתן של אלה הושקעו הרבה מאמץ, כישרון ואהבה, ועם השנים הוחלפו בברכות דיגיטליות וקישוטים זולים מסין.

בצפת ידועות יצירות עממיות אלה שנשארו מהמאה ה19 וכונו "אסכולת צפת" אך דומות להן היו כנראה גם בירושלים והן מספרות את סיפורם של האמנים הנשכחים של היישוב הישן. 

היצירות האלה מספרות על הפרק הנעלם והראשון של האמנות הארץ ישראלית, פרק שהיה קיים עוד לפני אומנות "בצלאל". אמנות זו התפתחה במאה ה19 וראשית המאה העשרים ע"י אומנים בני "היישוב הישן". בעצם היתה זו אומנות שימושית שנוצרה לעיטור חיי היום יום, חגים ושמחות והיא עדות על יצירה שורשית ואותנטית. היצירות האלה נחקקו בספרים ב"מזרחיים" כלומר תיאור גרפי של כיון מזרח שסימל את ירושלים, בקמעות, בזכוכיות ברישומי מקומות קדושים, במגזרות נייר ובעיטורי סוכות וברקמות. כל אלה קשטו את בתי ירושלים וצפת או נשלחו לחוץ לארץ על מנת לסייע באסוף תרומות. את שמם של רוב האמנים שיצירותיהם שרדו איננו יודעים, אך לפחות שלשה מהם מוכרים והם חיו ויצרו בצפת. הראשון הוא חיים שלמה פינייא שידוע מאיור של ערי ארץ ישראל בשנת 1875, שעל פיה נעשתה מפת בד, והיא שמורה בספרייה הלאומית, השני הוא יוסף צבי גייגר שאחדות מיצירותיו מוצגות באוסף פויכטוונגר במוזיאון ישראל והמפורסם ביניהם הוא הזייגר מאעכר שהקדשנו לו פוסט מיוחד.
נראה שכבר לפני כמאה וחמישים שנה, עוד לפני הקמתה של קריית הציירים, היתה בצפת "אסכולה" שלאמנות עממית שכנראה הושפעה מהאמנות הערבית, האירופאית והמזרחית, אך יחד עם זה היתה מקורית, וססגונית, שנוצרה על ידי אמנים "בני היישוב הישן" ונדחקה בפני האמנות "הציונית" והמודרנית. ורק בעשורים האחרונים העריכו את חשיבותה ומקומה בהיסטוריה היהודית בארץ ישראל. 



קטע מאיורו של חיים שלמה פינייא מצפת, ערי ארץ ישראל משנת 1875


מפה מבד, מצויירת על פי איורו של חיים שלמה פינייא מצפת 1875


שנה טובה מעשה ידי יוסף צבי גייגר, אוסף גייגר, באדיבות נאוה לוין, ארכיון גייגר


מגזרת נייר כנראה לקישוט סוכה מעשה ידיו של יוסף צבי גייגר, באדיבות נאוה לוין ארכיון גייגר


מגזרת נייר כנראה לקישוט סוכה מעשה ידיו של יוסף צבי גייגר, באדיבות נאוה לוין ארכיון גייגר


שנה טובה מעשה ידי יוסף צבי גייגר, אוסף גייגר, באדיבות נאוה לוין, ארכיון גייגר


תפילה בצפת על עטיפת ספרו של ישעיהו עשני בסימטאות צפת 1964


מתקן השעונים "הזייגר מאעכ" שזכה לתהילת עולם .
צילום ויקימדיה

יציאת מצרים - הזייגר מאעכר ציור משנות השישים


 הזייגר מאעכר - העלאת ארון הברית שנות החמישים

הזייגר מאעכר - תפילה 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה