יום שבת, 26 בפברואר 2011

"רוח הזמן"

מה שידוע כבר הרבה זמן לכלכלנים ולמעצבי מדיניות, אבל הם מעדיפים לא לדבר על זה, מתחיל לחלחל גם לעמך כמוני.

השבוע צפיתי ,לא במקרה( הרי בסופו של דבר אנחנו מוצאים את מה שאנחנו מחפשים,) בסרט, שקודם כל מבחינה אסטטית וקולנועית הוא על גבול יצירת מופת.
האמת שכמעט כל דבר שהוצג שם לא היה לי חדש, אך מכלול הדברים ראוי שיעבור הלאה לכל בר דעת.
הסרט קודם כל חושף בצורה פשוטה את הפגמים של השיטה הכלכלית הקיימת. מסביר איך הכלכלה המודרנית מבוססת על כסף. חלק גדול מהעולם עסוק בלייצר כסף וירטואלי בבורסה. כסף שלמעשה אינו קיים במציאות.
למעשה הכסף הוא חוב. חוב שהחברה והממשלות חייבות לבנקים המרכזיים (שהם למעשה בבעלות פרטית ולא ממשלתית) שיוצרים אותו יש מאין, המערכות הכלכליות מבוססות על חוב. חוב הנושא ריבית דריבית התופחת והולכת. מוכר לכם?... אין שום סיכוי שיהיה אפשרי להחזיר את החוב הזה ולכן יש צורך לקחת עוד ועוד הלוואות על מנת להחזירו.  למעשה, היום המדינות שייכות בפועל לבנקים...
על מנת להרוויח כסף בכדי לכסות את החוב, צריך למכור כמה שיותר. החברה המודרנית נכנסה למעגל של צריכה מטורפת, כשהפרסומות והמותגים שוטפים לנו את המוח.
במרוץ מטורף של ייצור היא זוללת את כל משאבי כדור הארץ בכל פה! ומי מאיתנו לא יודע, שהיום כבר לא מתקנים "כי לא כדאי". האמת היא שזה כדאי אבל היצרנים רוצים שתזרוק ותקנה חדש.
שיטה כלכלית זו הנשענת על כסף, שהוא בעצם חוב, יוצרת מעגל קסמים של חברה מכורה לצרכנות, חברה של עבדים מודרניים המוכנים לעבוד בכל מחיר על מנת לשלם את חובותיהם.
חברה שבה יש עניים רבים יותר, שאינם יכולים לרכוש את השירותים הרפואיים החינוכיים והחברתיים הנאותים. עוני מביא תסכול, אלימות ופשע.
הניצול האכזרי של המשאבים הטבעיים, ללא חיפוש ופיתוח אלטרנטיבות רציניות לאנרגיה, משפיע כמובן על כדור הארץ, בקצב הזה כנראה נזדקק למשאבים בסדר של כדור ארץ נוסף על מנת לספק את צרכינו.
הסרט נעשה הרבה לפני המהפכות האחרונות, אבל באופן מצמרר הוא מסתיים בתיאור המהפכה העתידית, שתהיה נגד השיטה. יותר מתמיד הוא ממש בגדר נבואה.
אבל לא הכל שחור. הסרט מציע פתרונות עתידיים מדהימים, אוטופיים, אבל בהחלט מעוררי מחשבה.
ולסיום. הסרט נעשה ע"י תנועת ה"צייזגיטס", תנועה שנויה במחלוקת שעסקה רבות בקונספירציות למינהן. אין לי כל כוונה לאמץ את עקרונות התנועה הזו. הסרט הזה אינו עוסק בקונספירציות, הוא מתאר מציאות.
הסרט הזה משמש מנוף לחשיבה אחרת.
אי אפשר להגדירו כסרט רדיקאלי וחתרני. ועם עליית כוחן של התנועות החברתיות והאקולוגיות אני חושבת שהרעיונות שמביא תופסים את מקומם במיינסטרים.
למען ילדינו ונכדינו אני מציעה לכם לפנות שעתיים ולצפות בסרט הזה. אני  אשמח אם תעבירו את הפוסט הזה לכל מי שאתם חושבים שאכפת לו. וכמובן אתם מוזמנים לכתוב מה אתם חושבים.
בתקווה לעולם ועתיד טוב יותר.
והקישור :
 http://www.zeitgeist.co.il/
כאשר אתם נכנסים לאתר צפו בסרט מספר 3

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה