יום שלישי, 8 בדצמבר 2020

ועיטרתי אותך בתחרת ברזל

 

חלק מקסמה של צפת הם פרזולי המתכת. הסורגים, המעקות, והשערים נראים כתכשיטים עשויים עבודת יד ומעטרים את הבתים והסמטאות של העיר העתיקה. 
מאחורי רבים מפרזולי המתכת המעוגלים מסתתרת משפחת גרוס, חמישה דורות של נפחים אומנים מצפת.
אבי המשפחה ר' חיים גרוס (הנפח) עלה במאה ה19 מפולין. בהיותו בן שלושים והתקבל כתלמיד לישיבת צאנז, אך ר' חייים מאס בחיים של דחק ותרומות החליט לחיות מיגיע כפיו. הוא פרש מהישיבה ונדד בדרך לא דרך עד לעזה שם היתה קהילה יהודית ובניגוד למקובל הלך ללמוד את מלאכת הנפחות אצל נפח ערבי מומחה. לאחר שלמד את המקצוע חזר למשפחתו בצפת פתח נפחייה ועד מהרה רכש לקוחות מקרב היהודים והערבים וראה ברכה בעמלו. בצפת כמו בצפת הפרנסה לא היתה תמיד בשפע והתחרות גדולה. חיים גרוס בתושייתו הצליח לשכנע את חבריו להתאגד והקים בשנת 1900 את איגוד הסוחרים ובעלי המלאכה, ובכך הקדים את התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל שהוקמה בתל אביב בשנת 1908.
מסורת עבודת הנפחות נמשכה במשפחת גרוס חמישה דורות, והם הטביעו את חותמם בעבודות פרזול יפות למעלה ממאה שנה. ר' שמואל, נכדו של ר' חיים, בנוסף לעבודות הברזל פתח גם בית חרושת מודרני וממוכן למצות שאותו הפעיל לפני פסח. שני בניו של שמואל, שמעון ומשה, המשיכו את המסורת וידידנו שמואל גרוס, בן נינו של ר' חיים גרוס, גם הוא עסק במלאכה לצד אביו משה.
רבות מעבודות המעקות והגדרות ברובע היהודי ומחוצה לו הן מעשה ידיהם של בני משפחת גרוס, כזה הוא גם מעקה הברזל שבבית הכנסת האר"י האשכנזי. כאשר אתם מטיילים בסמטאות צפת, שימו לב לקישוטי המתכת העדינים, בעבר אהבו אותם בצבע ירוק או חום בהשפעת האופנה האירופאית בבתי אנשי המיסיון שהגיעו לצפת, בצבע זה היו צבועים שערי גן העיר, בית ספר כי"ח, בית החולים של החברה הלונדונית לימים בית בוסל, בית יואל ברש"ד ובית החולים הדסה ע"ש הברונית רוטשילד. כולם היו בחלק הצפוני של רחובה הראשי של צפת. ובחלקם נשמר הצבע המקורי. הצבע הכחול של הסורגים אומץ בצפת רק בעשורים האחרונים בייחוד ברובע היהודי העתיק.
לימים החליפו את עבודות היד מוצרים תעשייתיים, אך במבט שני בנגיעת יד, בהתבוננות בפרטים קל מאד להבחין בעבודות שנעשו בשיטות המסורתיות שכל קימור נעשה ביד וללא ריתוך ונקודות החיבור של רצועות המתכת היו נעטפות "בסרט" שחיזק את הסורג והוסיפו לו חן וחוזק.
דוגמא אופיינית לשערי ברזל בצפת שנעשו בעבר, כל נקודות המפגש של הריתוכים היו נעטפים ב"סרט" ברזל מה שהעניק חוזק ויופי לסורג.
שער הברזל של בית הספר "מזרחי" ברחוב האר"י שימו לב ללוח השיש עם המגן דוד מעל השער. עבודה של שמואל משפחת גרוס


שער גן העיר, שנות העשרים של המאה הקודמת . זה השער המקורי שעדין נשמר . עבודה של משפחת גרוס.
צילום: יוני לובלינר
שער הברזל של בית החולים של החברה הלונדונית, נעשה כנראה בראשית המאה הקודמת ע"י משה או שמואל גרוס
צילום : מתוך תיק שימור לבית בוסל, אדריכלית שימור גלי גלעדי


משקוף שער הברזל של שער המכללה עם חריטת שמו של שמואל גרוס יוצר השער. צילום: יוני לובלינר

שימוש משני של סורג ישן שמשולב בקשת חלון.
צילום: רינה מסיקה
שער המרפסות הקדמיות של בית ברש"ד

שער הכניסה לבית ברש"ד בערך 1919. כנראה עבודה של שמואל או משה גרוס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה