יום שלישי, 10 ביולי 2012

רגעים מוחמצים בהסטוריה

היום, כשקראתי את הדו״ח של טליה ששון ושל השופט אדמונד לוי, חשבתי לעצמי על רגעים גורליים שהוחמצו בהסטוריה. רגעים שאילו היו מתממשים היה גורל הסכסוך באזורינו שונה לחלוטין. 
בשנת 1799 ערב המצור שהטיל על עכו, פרסם נפוליאון איגרת ליהודים. באיגרת הוא מבטיח ליהודים כי כאשר יכבוש את א״י מידי הטורקים הוא ימסור את הארץ לניהולם. א״ היתה בעיני נפוליאון המקום הטבעי ליהודים וצריכה להנתן להם על פי הצדק. באיגרת הוא קורא להם לסייע לו ולהצטרף לצבאותיו ולנצל הזדמנות הסטורית זו. 
איגרת נפוליאון לא היתה קול קורא בחלל ריק. בתקופה זו ואפילו לפניה, העלו בפרלמנט הבריטי הצעות רציניות בדבר החזרת היהודים למולדתם כפתרון ל״בעייה היהודית״. גם האנגלים האמינו כי  היהודים, בכוח היוזמה, הכסף, הכשרון והצדק יקימו בארץ ישראל בית משלהם. החזרתם לא"י יסלק את הטורקים, וישמש מחסום מול הצרפתים. ״הצהרת בלפור״,שניתנה אחרי 120 שנה, היתה גירסה מצומצמת ומצומקת של רעיונות קודמים.  
בתקופה זו איש לא שמע על התנועה הלאומית של הפלשתינים, משום שלא היתה כזו.    
פלשתינים נקראו הערבים המקומיים, הנוצרים המקומיים וגם היהודים המקומיים.
עם הכיבוש במאה השביעית, הערבים נכסו לעצמם  את כל המקומות הקדושים, במטרה למחוק כל סמל יהודי המעיד על נוכחותם, או עדות למורשתם. אבל המקומות הקדושים עניינו את העולם הערבי כשלג דאשתקד. למעשה  המקומות היו מוזנחים וזניחים כמו האיזור כולו. ושליטי הארץ  היו נציגים של הסולטן הטורקי, שבצע כסף, אכזריות ואינטריגות איפיינו את שלטונם. 
אני מניחה שאילו היה נפוליאון כובש את א״י ומעניק אותה ליהודים, או אם האנגלים היו קצת יותר נחושים בהצבת רגל באיזור, היה חיים פרחי, האיש היהודי החזק באותה עת, הופך לנשיא מדינת היהודים.  והמדינה היהודית היתה נהינת מחסות צרפת ואנגליה. 
אבל נפוליאון נסוג שהוא מותיר אחריו חיילים פצועים בשטח, האנגלים גילו עניין במצרים וחיים פרחי קצוץ האף והעין נרצח ע״י עבדללה פאשה החשדן וגופתו הושלכה לים.
היהודים החמיצו את שעתם ההיסטורית לקבל את א״י על מגש של כסף.
האיזור שקע לקפאון ונחשלות לארבעים שנה נוספות תחת השלטון הטורקי והכיבוש המצרי.
איש מבין הערבים המקומיים לא דרש זכויות לעם הפלשתיני שעדיין לא נולד. 
אז עם כל הכבוד, אני ממליצה לגב׳ טליה ששון להתעמק קצת בהיסטוריה של האיזור, ולנסות להצדיק את עמדותיה בסיבות אחרות. 

  חיים פרחי, הנשיא הראשון של מדינת היהודים? 
מקור התמונה - ויקיפדיה בערך חיים פרחי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה