יום שלישי, 21 ביולי 2020

הבית הנעלם - סיפור בתמונות

לא פעם שאלו צפתים, תוך הרמת גבה, מהו הבניין החדש שצץ על יד הגדר של המכללה סמוך למבנה השער.
בתמונה משנות ה- 20 של המאה הקודמת, אנו רואים במרכז התמונה בניין בעל שתי קומות הצמוד לגדר בית החולים של המיסיון האנגליקני בצפת, לימים "בית בוסל", וכיום המכללה האקדמית של צפת. התמונה צולמה ע"י לוריא, צלם צפתי שפעל בעירו בשנות העשרים ושהפיק סט של גלויות צבעוניות למכירה. רוב הגלויות נרכשו ע"י אספנים, אך צילומים שלהם ניתן למצוא פה ושם ברשת. התמונה צולמה בשחור לבן, ולאחר מכן נצבעה בטכניקה ובצבעים מיוחדים.בתמונה שצולמה ביולי 2020 מאותה זווית שצולמה הגלויה לפני כמאה שנה, נראה הבניין ההיסטורי שנעלם הולך ונבנה.אם כן מהו אותו בית שנשכח שנים רבות וזכה בשנתיים האחרונות לחיים מחודשים? התשובה לשאלות התבררה במחקר שנעשה לקראת שימור המתחם. וכך כותב שמואל הר נוי בספרו "רחוקים קרובים" פרי מחקר על בתי החולים בצפת:
"ככל שנחשפתי לתיעוד של מתחם בית בוסל, שנבנה בשנת 1904 כבית חולים, כך הלכו והצטברו בפניי נתונים חדשים על היקף‬‬‬ הפעילות הרפואית האמבולטורית של האגודה הלונדונית‪ ,‬בקרב תושבי צפת‪ .‬התברר לי שבמרפאות החוץ‬‬‬‬ של בית החולים של האגודה הלונדונית טופלו אלפי חולים. ‪. . . השערתי הראשונה הייתה שהטיפולים האלה ניתנו במבנה בית החולים‪ ,‬אך בהדרגה החלה להצטייר‬‬‬ בפניי תמונה שלמה יותר של הפעלת כל המתחם של האגודה‪ ,‬שבפועל היה מרכז רפואי‪ ,‬והתבהר לי קיומו‬‬‬‬ ותפקידו של בניין "נעלם" בשטח הדרום‪-‬מערבי של המתחם‪ .‬מבנה זה אינו קיים כיום פרט לשריד קטן‬‬‬‬ ‪ .‬מקצת מהראיות לקיומו של הבניין ‪ -‬בית מרפאות החוץ ‪ -‬הן מצולמות‪ ,‬ומקצתן מתועדות‪.‬‬‬‬‬‬‬‬ בעיון בצילומי אוויר ובצילומים פנורמיים של מתחם בית החולים של האגודה הלונדונית צד את עיני‬‬ מבנה שניצב מאחורי מבנה בית החולים‪ ,‬בפינה הדרומית‪-‬מערבית של המתחם‪ .‬היות שצדודיות המבנה ‬‬‬‬‬נבלעה והתמזגה עם מבנה בית החולים הוא לא משך תשומת לב מיוחדת‪.‬‬‬‬"
כל מחקר העוסק בשחזור העבר דומה בעיני לחידה בלשית שפתרונה הוא חיבור כל חלקי הפאזל. והסיפוק הגדול ביותר הוא לראות את שרידי העבר מתממשים לנגד עינינו כמו קסם.
מקורות:
רחוקים קרובים : סיפורם של בתי חולים בצפת : בית החולים של
האגודה הלונדונית לקידום הנצרות בקרב היהודים, בית החולים
רוטשילד-הדסה : מונוגרפיה של מקום / שמואל הר נוי.
• בית בוסל, תיק תיעוד , גלי גלעדי, אדריכלית שימור ובניין ערים, המועצה לשימור אתרים.

בית המרפאות במתחם בית החולים של האגודה הלונדונית בצפת' גלויה מאוסף הצלם הצפתי לוריא .
תאריך משוער - שנות העשרים של המאה ה20.


צילום משנת 1909של בית המרפאות בבית החולים של החברה הלונדונית בצפת. צילום מאוסף "ביתמונה" במקור ביטאון החברה הלונדונית 1909


מתחם בית החולים של החברה הלונדונית בצפת. החץ מראה על בניין המרפאות, בקצה הימני הבניין המרכזי של בית החולים ו"בית הרןפא" המבנה הגדול מחוץ למתחם הוא בית החולים רוטשילד (הדסה). בחלק השמאלי העליון נראה המבנה שלמים הפך למוזיאון התנ"ך.
צילום ליאו קאהן 191 



     מתחם בית החולים של החברה הלונדונית בצפת, החץ מצביע על בית המרפאות.
     צילום ליאו קאהן 1912

    קטע מצילום האוויר של הטייסת הגרמנית. צפת 1918

שנת 2020 ,מבט לעבר מבנה המרפאות המשוחזר במתחם המכללה האקדמית צפת, לשעבר בית החולים החולים של החברה הלונדונית. מימין גדר בית החולים רוטשילד לשעבר, משמאל גן העיר.
צילום גד קולטון "גדיא"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה