יום שלישי, 7 ביולי 2020

מצאו את ההבדלים


אחד הדברים שאני אוהבת לעשות הוא לנסות ולתפוס צילום מאותה נקודה שצולמה שנים רבות קודם. באוסף התמונות המשפחתי מצאתי גלויה שצולמה בצפת בשנות ה-20 של המאה הקודמת. בגלויה נראה קטע מרחוב ירושלים שפעם קראו לו רחוב היהודים, הרחוב עדין לא סלול, אלא עשוי עפר כבוש, בצידו היתה מעין מדרכה מרוצפת שכנראה היתה מיועדת להולכי רגל שלא יתבוססו בבוץ.
מצד שמאל נראית הכניסה לבית החולים רוטשילד, כיום המכללה האקדמית. הבניין מוסתר ע"י העצים. מצד ימין נראית הגדר של גן העיר בשלבי בנייה, הבית במרכז התמונה הוא הבית של סבא רבא שלי, יואל ברש"ד. את הבית החל לבנות בשנת 1912,והוא היה אחד הבתים היהודים הראשונים שנבנו מחוץ לרובע היהודי. בבית שכן, החל משנת 1919, הסניף הצפתי של בנק אנגלו פלשתיין (בנק אפ"ק - אנגלו פלשתין קומפני), שהיה הבנק הציוני הראשון בארץ ישראל. אם תגדילו את התמונה תוכלו לראות השלט של הבנק מתנוסס מעל שער הבניין.
גם תקשורת היתה כבר בצפת לפי עמודי הטלגרף. ויעידו על כך הטלגרמות שנשלחו בין סניף הבנק בצפת לסניף הראשי ביפו.
בתמונה משנת 2014 הכביש "גבה" בכחצי מטר, בשל שכבות האספלט שער בית החולים שוחזר במדוייק ואת גדר האבן הגבוהה של של גן העיר החליפה גדר סורגים שאפשרה לראות את הגן מהרחוב.
גן העיר תוכנן כגן שישמש את המאושפזים בבית החולים. אך היות והשטח עליו הוקם היה שטח "הקדש" , שנמכר לברונית רוטשילד שבנתה את בית החולים, הוסכם כי הגן ישמש להנאתם של כל תושבי העיר.
בית ברש"ד נשאר כפי שהיה, היום מסתתר תחת עץ האזדרכת, ובמרכז נראה בבירור ביתו של שלמה (סלימה) כהן שנבנה בשנת 1935. ואם תציצו מבעד לדלתות שמתחת לקשת היפה של הקומה התחתונה, תראו שם יפייפייה נרדמת מודל מהמאה הקודמת....







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה