יום שני, 8 ביוני 2020

סימני דרך

מתי לאחרונה שיחקתם ב"סימני דרך", כילדים? בשכונה בצופים? במשימת בר מצווה?
בואו איתי לחפש "סימני דרך" בעקבות הסיפור...
לפני הרבה שנים, כשהייתי ילדה, משכה את עיני אבן בקיר החיצוני בבית אותו בנה סבי לפני למעלה ממאה שנים בצפת. על האבן היה חרוט ביד אמן, סימן של קו מאוזן שמתחתיו יוצאים שלשה קוים כמו קרניים. אז חשבתי שזה סימן סתתים. במהלך השנים מידי פעם בדקתי שהאבן עם הסימן עדין מונחת במקומה.
לימים, באחד מטיולי בעיר העתיקה בירושלים צדה את עיניי חריטה דומה על אבן. חושי נדרכו, האם הסתתים של צפת הגיעו לירושלים או להפך? האם זה סימן לאיזו כת סודית שפעלה בין שתי הערים? עם השנים, ובזכות האינטרנט והסקרנות שלי מצאתי את התשובה.
אז הכל התחיל לפני למעלה מ 150 שנה.
הימים הם ימי ההסתערות הגדולה של מדינות אירופה על ארץ ישראל תחת השלטון העותמאני המתפורר, על מנת לקבוע בה יתד הומניטרי ויותר מכך נוכחות טריטוריאלית.
בספטמבר 1864 מגיעה מאנגליה לא"י ספינת משלחת בריטית ועליה קבוצה קטנה של חיילים מחיל ההנדסה המלכותי הבריטי. בראשה עמד קצין צעיר ומוכשר בשם צ'ארלס וילסון, שם הידוע כיום לכל חובב ארץ ישראל וחקירתה. המטרה שלשמה קבלה המשלחת היתר (פירמן) מהשולטן התורכי, היתה תכנון מערכת ביוב לירושלים מוכת המגפות
הבריטים כמו הבריטים, מנצלים את ההזדמנות לערוך מיפוי של העיר ועל הדרך לחטט גם בשפכים שנערמו סביב הר הבית, למצוא שרידים ישנים ולחקרם. הם אכן מצאו, אבל זה סיפור אחר.
על מנת לשרטט את המפות בדייקנות השתמשו באמת מידה בסיסית שהיא נקודה עם קשר ידוע בדיוק לנתון האנכי של האזור. כל מקום בו קבעו נקודה חקקו באבן המבנה את הסימן . (לא שאני ממש מבינה איך זה עובד...)
בירושלים הפך בשנים האחרונות החיפוש אחר סימני המדידה תחביב של קבוצת משוגעים ויש אפילו סיורים בעקבותיהם. לעתים ניתן לראות ליד הסימון העתיק גם נקודת מדידה מודרנית, המלמדת שהמודדים של משלחת וילסון בחרו נקודות טובות הממשיכות לשמש כבסיס גם למודדים כיום. הסימנים כונו בשם בנצ'מרקים (Bench Mark) הסימנים של היום נקראים נקודת טריגו .
בצפת נערך מיפוי העיר ע"י מחלקתה המדידות הבריטית רק כשבעים שנה לאחר משלחת וילסון והשאירו לנו מפות מפורטות שעד היום משמשות למחקר, תיקי שימור וכד'
וגם אני, כבר שנים בשוטטי בעיר העתיקה וההיסטורית של צפת, מחפשת בשולי קירות ובפינות נעלמות את הסימנים הקטנים שמסומנים במפות בעיגולים. ועד כה מצאתי רק שלשה.
חלקם הגדול של הסימנים כוסו או נקברו כאשר הגביהו את הרחובות והסמטאות, גם אתם מוזמנים לפקוח עין אולי גם בקיר הבית שלכם מצוי הסימן . ואם תמצאו על קיר בית ישן סימן צבע משולש שבתוכו נקודה, יש סיכוי שלידו או מתחתיו מסתתר איזה בנצ'מרק... אז אנא ספרו לי, ואל תסתירו אותו.
מקורות:



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה