יום שבת, 8 בינואר 2011

החיוך של ארז טל

הפעם אני מביאה קטע שכתב פרופ' עוז אלמוג, הוא מבטא הרבה יותר טוב ממני את מה שאני חושבת ומרגישה.
 החיוך של ארז טל / עוז אלמוג
לארז טל יש חיוך תמידי שמרוח לו על הפנים, כמו ניתוח פלסטי. עם השיער הקצוץ הוא מזכיר לעתים את האיקון של סמיילי. אבל סמיילי היה סמל התום, ואילו החיוך של טל הוא סמל הציניות. החיוך של ארז טל הוא גם החיוך של הערוצים המסחריים. מין קריצה משועשעת, זחוחה ואדנותית שאומרת: "אנחנו יודעים שאנחנו מוכרים לכם זבל מזובל ואנחנו גם יודעים שאתם צרכנים דבילים שנהנים מתוכניות של כלום על כלומניקים, אבל אם זה הולך לנו, אז למה לא?".ועוד היא אומרת: "המבקרים ימשיכו להתפלץ מהביזאר ואנחנו נמשיך לצחוק כל הדרך אל הבנק. כי אלה כללי המשחק ואם לא נוח לכם, תקפצו. וחוץ מזה העולם מצחיק (גם כשלא תמיד יש סיבה לצחוק), אז צוחקים".
ארז טל הוא האח הגדול של צופי הטלוויזיה בישראל ועל פי חיוכיו השופעים נראה שהוא מרוצה מאד ממעמדו זה. זה התחיל לגמרי אחרת.טל היה מנהיג בחבורה צעירה ומוכשרת של מרדנים וחדשני תרבות - חבורת גלי צה"ל של שנות השמונים, שתקעה סיכה שנונה בפאתוס הממלכתי.
הוא ייצג (בעקיפין כמובן) את הדור שלי בכבוד - דור מלחמת לבנון הראשונה.נולדנו בשלהי שנות החמישים ובשנות השישים. התבגרנו בתנועות הנוער והתנדבנו (רובנו) ליחידות קרביות. אבל כבר בבחרותנו הבנו שמשהו כאן חורק. הייתה מלחמת ההתשה, ואחריה מלחמת יום כיפור, והיו מלחמות של ימין-שמאל ודתיים-חילוניים, וכמובן אינפלציה דוהרת ובלגן כלכלי לא קטן. במלחמת לבנון כבר היינו חיילים ומפקדים, וחזרנו מלאי כעס וספקות. ההתפכחות האוניברסאלית של נערים ונערות מתבגרים לוותה אצלנו בהתפכחות אידיאולוגית. עזבנו את הקיבוץ ואת מדבר יהודה ויצאנו לחפש נופים חדשים ומשמעויות חדשות במזרח הרחוק ובדרום אמריקה.
איך יצרנו דור הולך ופוחת שבנו מלאי חוויות מהעולם הגדול, ויחד עם אחינו הבוגרים (דור מלחמת יום כיפור) הקמנו בהתלהבות מנגנון של מסרים, שערער על כל מוסכמה מקודשת. תוך כדי גילינו את נפלאות השפע החומרי וההדוניזם, וייסדנו את התל אביביות הבליינית.המחשב בא לנו בדיוק בזמן, והקמנו תעשיית היי טק מפוארת, שביססה לנו את האגו ואת חשבון הבנק. הפמיניזם ודת הפסיכולוגיה וזכויות האזרח, שעמדו נר לרגלינו והבחינו אותנו מהורינו, תרמו גם כן לגאווה הדורית.
מהפוליטיקה ברחנו כמו מאש, אבל את התקשורת, המשפט ועולם הפרסום והעסקים כבשנו ללא התנגדות.
ואז הגולם במעגל קם על יוצרו, והשתן עלה לנו לראש. ממרום אדנותנו לא שמנו לב מה אנחנו עושים. הולדנו וגידלנו דור עילג, מפונק ואגוצנטרי, שאימץ את החיוך האסקפיסטי שלנו; פירקנו באמצעות החיוך הזה כל שריד של נימוס ואיפוק והרסנו את מוסד המנהיגות, המחייב מינימום של כבוד לסמכות. עודדנו השתמטות מחובות חברתיות, והעברנו את המסר התקשורתי: אחרינו המבול, אז בינתיים בואו נצחק.הורינו והורי הורינו אולי היו תמימים, אבל היה להם מצפון.
אנחנו החלפנו את המצפון בחיוך הציני ואנו עומדים להשאיר ליורשינו אדמה חרוכה.
אני מסתכל על החיוך של ארז טל ונעשה עצוב. החיוך הזה, שקפא על פניו והפך לפרסומת, ממשיך לייצג את בני דורי ואת ממשיכי דרכינו הצעירים, ואני מתבייש בו.
את המאמר סירב אתר האינטרנט YNET לפרסם.
ואני רוצה להוסיף שארז טל הוא לא ה"סמיילי" היחידי ש"מחייך" אלינו.

13 תגובות:

  1. עצמונה יקרה, המאמרים של עוז אלמוג נפלאים, תודה עבור השיתוף!
    שיהיה לך שבוע קל, חם ונעים

    השבמחק
  2. המאמר מצויין, אבל אני לא יכולה להסכים עם האמירה הגורפת לגבי הדור הבא. לפחות בסביבה הקרובה שלי (רחוק מת"א)  גדל נוער ערכי, שכן מתנדב למשימות חברתיות, שנת שירות וכד’ ולשירות צבאי משמעותי, שמחובר לארץ (למרות הטיולים בחו"ל) גם אם הוא יודע להעביר ביקורת. אנחנו כבר לא "חברה מגוייסת" אבל לא חושבת שהם נופלים מהורינו ומהורי הורינו.

    השבמחק
  3. אתי יקותיאלי9 בינואר 2011 בשעה 7:53

    לעצמונה שלום!
    לא ברור לי בדיוק מה הוא רוצה.יש לנו דור ניפלא שעמד במסימות .נער בגיל  16 רץ לכבות שרפות.הם ומתנדבים לגולני לסיירות ולצנחנים ובשעת מבחן הם בקו הראשון.אנחנו כל הזמן עסוקים בלראות מה לא טוב אצלינו.נכון לא כלם אוהבים את האח הגדול כי הוא לא פעם ראי של החברה שלנו! והיה לנו נשיא כזה ועוד כל מיני, אבל אם את מסתכלת בסביבתך את יכולה לראות נוער לתפארת,הבנים שלי ושלך ושל עוד הרבה אנשים .וארז טל כמו ארז טל מתפרנס לא רע  מהחיוך שלו . אני לא יודעת עליו הרבה,ויכול להיות שמחוץ למצלמות הוא גם עושה דברים טובים. העולם השתנה וכמו שאת ואני והבעלים שלנו חיינו זהPASSE יש דור חדש אבל תאמיני לי, ואני לא סתם אומרת כי אני חיה בתוכם הם ניפלאים.הם אוהבים להתנסות בדברים שמשגעים אותנו,אבל מיד הם מבינים את העיקר וחוזרים למה שהם קיבלו בבית.

    השבמחק
  4. ארז טל תמיד נראה ציני.  גם בתוכניתו מועדון לילה הוא עוטה אותה ארשת פנים.  הבחור לא נושך ולא צובט, כי הוא לא יורק לבור ממנו הוא שותה.
    זוהי פרנסה ככל פרנסה.  הטלביזיה המסחרית מתוקף שמה, תעשה הכל למען הכסף.  זה יעודה.  השבח לאל שניתנה בידינו זכות הבחירה, לדעת לברוח ולצאת מתוכניות כאלה.  באשר לדור הצעיר, רצוי מאוד לא לעשות הכללה, כי
    יש לנו בנים טובים, שהולכים לתנועות נוער, מתנדבים במסגרות שונות, נרתמים בחפץ לב למשימות לאומיות ומתגייסים לצבא ואפילו נלחמים לשרת שירות קרבי.  לעומת זאת, יש לשים לב להתנהגויות של המנהיגות שלנו.  כאן תפקידנו לומר דברים,אך עדיין הרוב שותק.  יבוא יום ותבוא התפכחות כללית והמצב
    יהיה טוב יותר. 

    השבמחק
  5. עצמונה ברכות,
    קודם כל נחמד לפגוש בך שוב, לאחר שדרכינו נפרדו בתום שנת הקוראים המשפיעים.
    הצטערתי לקרוא את המאמר שהבאת. אינני מסכימה איתו כלל ועיקר.
    אני מצטרפת לאלה שחושבים שאין לעשות הכללות לגבי כלל הנוער.  אמרו דברים דומים על כל דור וכל דור בתורו הוכיח את עצמו.
    אני יכולה לספר לך ששלושת ילדי הלכו לכיוון ההוראה ושלושתם מתוך חוש אחריות, אידאולוגיה ורצון לשפר את מערכת החינוך בארץ.
    אני אישית לא ראיתי ולו פעם אחת את האח הגדול (נשבעת!!!) אבל קטונתי מלהעביר בקורת על אלה שכן צופים. 
    אני חושבת שדוקא הדור המבוגר יותר, אלה שקרובים אלינו בגיל, מהם התאכזבתי קשות.  אם זה נשיאנו בדימוס, ראש ממשלתנו בדימוס (וגם בהווה!), שר האוצר בדימוס ועד כהנא וכהנא.
    כמו שאמר אחד המגיבים: ארז טל מתפרנס!  ותו לא! הוא לא גנב כלום, לא שיקר ואין שום הבדל בינו או כל אמן אחר המפרסם מוצר זה או אחר.
    והלואי שלמנהיגים שלנו יהיה את האומץ להביא את גלעד שליט הביתה,
    וזו תהיה הדוגמא לנוער!
    בברכה,
    דורית

    השבמחק
  6. קודם כל אני שמחה שסוף סוף הצלחתי לעורר קצת את קוראי
    ולעניין מאמר, נכון ומזל שיש לנו גם נוער נהדר, גם אני מכירה אישית חבר’ה צעירים ערכיים מתנדבים, וכל מה השציינתם, אבל לצערי הם לא אלה שמאפיינים את דור העתיד במדינה, אני לפחות מקוו שהם יהיו דור המנהיגים בעתיד.
    אני דווקא הבנתי שהטענות שלו אינן כלפי הצעירים אלה כלפי דור ההורים בני גילו, ובני גילו של ארז טל. ולצערי, אני חושבת שהוא די מדייק בתאור.  גדל בארץ דור בצל הקניונים, הטלויזיה הדבילית, המותגים, ס.מ.ס וצורך לסיפוק מיידי. ומי שעושה להם את שטיפת המוח הזו הן חברות הענק, מעצבי דעת קהל שכולם רוצים לגרום לכולם לצרוך, וכמובן החינוך לאינדיווידואליזים שהופך בקלות לאגואיזים. ארז טל כאייקון תרבותי מסמל את התופעה.
    אלה שאתם מדברים עליהם לצערי הם המיעוט.
    אין לי ספק שבמוקדם או במאוחר נעמוד בפני שוקת שבורה.

    השבמחק
  7. היי עצמונה... אני יכול לשאול  ו ב ג ד ו ל !
     
    מי זה ארז טל?
    אפילו שאני מציץ קצת בטלוויזיה אצל סבתא.
    למרות הכל לא יצא לי להקדיש לארז טל, ולו.. טיפ טיפת אנרגיית מחשבה.

    והייתי ממליץ לך, כמו שאת יכולה לקנות את הקורנפלקס בחנות של הדוסים.. אפשר למכור את המסך (עם ארז טל) לאלטע זאכען של הדוסים..  ולראות טלוויזיה אצל סבתא.


    בכל אופן. היום בעידן האינטרנט .. את יכולה לבחור מה לראות ומה לא לראות.
    ומצידי שארז טל יעסיק את כל האנאלפבתים במדינתינו המהממת (מעמעממת)..

    גד
    :)

    השבמחק
  8. היי גד,
    כולנו יודעים שאתם מהזן הנדיר, אפילו בין הדוסים.
    אתה לא מפסיד כלום, גם אני לא צופה בארז טל, ובכלל אני משתדלת לא לצפות בטלויזיה, גם אין לי ערוצים. מדי פעם הוא מבליח לי בחיוכו בין הזיפופים.
    אבל לצערי הכפילים שלו ושל יוצריו מציצים אלי, וגם אליך מכל פינה.
    אין לי משהו אישי נגדו, זכותו להתפרנס, צר לי על התופעה שמשתלטת על התרבות. 

    השבמחק
  9. צודק הכותב.
    אילו לא היינו דור מחורבן והדוניסט - כבר מזמן היינו משנים סדרי בראשית במדינה שלנו.
    אילו לא היינו דור רבברבן - לילדים שלנו היה יותר כבוד למורים וכל מערכת החינוך היתה נשכרת מכך.
    אילו ....אילו.... אילו....
    אבל מר אלמוג עוז - עדיין לא מאוחר מלצאת מתוך שמיכת הפוך המטאפורית ולעשות משהו
    כי "אין לנו ארץ אחרת"

    השבמחק
  10. הכללות-זה לא טוב
    לכן מה שמופיע בכתבה- יש בו מן האמת , אבל  מאד מכליל ועושה מצב רוח רע, כאילו כל הנוער במדינה הוא כזה, וזה לא נכון. אני שמחה לקרוא את התגובות ולגלות שאין הסכמה.
    שארז טל ימשיך לחייך (בעיקר בדרך אל הבנק) , בכלל חיוכים זה טוב. ואנחנו נבחר מתי לראות את חיוכו ובעיקר, מתי לא! מי שאחראי לתוכן המשודר היא רשות השידור, אולי משרד החינוך.
    ועוד משהו: נראה לי שכשרוצים להפיץ משהו בתפוצה רחבה ולעשות גלים- צריך לכתוב על איזה אתר גדול  שסירב לפרסם את זה............ כמה סקרנות זה יוצר, חבל על הזמן.

    השבמחק
  11. גוצי את נאיבית.
    את חושבת שהטלויזיה תחנך את הדור הצעיר??
    את חושבת שמשרד החינוך יחנך??
    הטלויזיה, במיוחד הערוצים המסחריים רוצים רק למכור, אפילו את אמא ואבא והמדינה שלהם. וכך התוכניות נראות
    משרד החינוך כפות בבירוקרטיה מצחינה
    כמה אנשים את מכירה שיוציאו את הטלויזיה מהבית?
    לכן המצב נראה לי די מדכא. עד שאנשים לא יפנימו שמטמטמים ומסממים אותם בזבל, שום דבר לא יעזור.
    ואז בהסטוריה ייכתב שהלכנו כצאן לטבח.

    השבמחק
  12. רבק מה יש לכם?
    התחרפנתם.

    לא חייבים להיות כבדים כלכך.

    התקלקלה לי מקלדת ואין לי כך להתפלף

    השבמחק
  13. צביקה קובצ’י12 בינואר 2011 בשעה 16:17

    עצמונה יקרה
    הפנית אותי לבלוגך וקראתי בשמחה, שמח שבת כתה חביבה ויקרה לי מתעמקת בדברים שבהוויה הישראלית, עם חלק מהדברים הסכמתי והנהנתי ועם חלק לאאאאאאאאאא!
    אז דיברת על ארז מי????
    הרבה פעמים נרדמתי מול הטלויזיה וגם בתכנית של הלץ -סליחה הלז!
    אני אישית כועס על הכללת הנוער הישראלי בכפיפה אחת
    כמורה במשך 32 שנה ראיתי ילדים מקסימים ערכיים תומכים ואוהבים את הארץ, בעמק החולה כ-75 ומעלה מתגייסים לקרבי ומשרתים את המדינה.
    לי אישית שלושה ילדים, הגדולה שרתה בנאמנות בצבא ולאחר סיום המסטר שלה בטכניון תורמת לכלכלת ישראל באהבה, בני האמצעי לחם כקצין קרבי ביחידה מובחרת (יהלום) בעופרת יצוקה, והצעיר שלי לומד הנדסה כעתודאי של צהל,  כולם תורמים כולם ערכיים, וגם אם הציצו בארז- who הם ידעו להבחין בין טוב לבין סתם
    ובכן עצמונתי היקרה, מעריך את כתיבתך אבל צריך להזהר בהכללות
    צביקה קובצ’י ראש פינה

    השבמחק